یکشنبه ۰۶ خرداد ۰۳
گاز یکی از حالات ماده است که در آن ذرات می توانند آزادانه در جهات مختلف حرکت کنند. مواد گازی کاربرد وسیعی دارند و محدود به محیط های صنعتی نمی شوند. همه ما از گازها در زندگی روزمره خود به روش های مختلف در شب و روز استفاده می کنیم، اگرچه ممکن است از این استفاده گسترده آگاه نباشیم. گازها در بسیاری از زمینه های زندگی ما ضروری هستند و دقیقاً به همین دلیل است که قیمت خط لوله گاز خانگی و نوسانات آن مهم است. هدف و عملکرد لوله گاز چیست و چگونه کار می کند؟ گاز از طریق خط لوله از محل تولید به محل مصرف منتقل می شود. در ساختمان ها انتقال گاز از طریق خطوط لوله گاز به تمامی نقاط مصرف داخل ساختمان ضروری است. اما خطوط گاز به دلایل ایمنی بسیار مهم هستند و باید طبق الزامات و استانداردها ساخته شوند.

لوله گاز چیست؟

خط لوله گاز یک خط لوله فولادی یا پلی اتیلن است که برای انتقال گاز از پالایشگاه به ایستگاه افت فشار گاز در ورودی شهر برای توزیع طراحی شده است. لوله های گاز در صنایع پتروشیمی، ساختمان ها، نیروگاه ها، پالایشگاه ها و سالن های صنعتی کاربرد دارند. البته از این لوله ها در لوله کشی سیستم هوای فشرده نیز استفاده می شود. با این حال، در بخش توزیع گاز، خطوط لوله به دو دسته تقسیم می شوند: خطوط لوله تامین و خطوط لوله شبکه توزیع. خطوط لوله تامین، وظیفه انتقال گاز از ایستگاه های کاهش فشار به شهرها را بر عهده دارند. سپس شبکه توزیع گاز طبیعی را در خطوط لوله شهر توزیع و توزیع می کند.

انواع لوله های گاز ساختمانی

اتصال گاز خانگی ساختمان به دو صورت روی زمین یا توکار انجام می شود. برای ورود گاز به داخل ساختمان، لوله کشی به صورت لوله سطحی و در داخل ساختمان به عنوان لوله تاسیساتی انجام می شود. البته از نظر برنامه ریز و مجری پروژه در برخی از ساختمان ها می توان از لوله های ثابت کننده داخل ساختمان نیز استفاده کرد. به عنوان مثال ساختمان های قدیمی که لوله های گاز آنها نیاز به بازسازی دارند یا ساختمان هایی که قبل از گازرسانی شهرها ساخته شده اند به عنوان نما لوله گذاری می شوند. اگرچه قیمت لوله گازی خانگی ارزان‌تر است، اما افشای آن باعث خطرناک‌تر شدن آن می‌شود. سرعت اجرای Rokar-Piping بسیار بالاست و در صورت نیاز به سرعت قابل دسترسی است. اما یکی از ایراداتی که همیشه به همراه دارد، عدم زیبایی و عدم تاثیرگذاری آن است. این خطوط گاز چه نوع خطوطی هستند؟ خطوط گاز در نسخه های مختلف ساخته و تحویل می شود. رایج ترین نوع خط گاز صفحه سیاه است. این لوله ها عمدتا به صورت آلیاژی ساخته می شوند. قیمت ورق مشکی تاثیر زیادی در انتخاب این ماده دارد. مهم ترین دلیل استفاده از عناصر آلیاژی در ساخت خطوط لوله گاز، افزایش امکانات استفاده و مقاومت لوله در برابر آسیب های احتمالی است. لوله های گاز در چهار نسخه تولید می شوند:

  • فولاد: این نوع لوله های تولیدی نسبت به طرح های دیگر انعطاف پذیری بیشتری دارند. در مناطق مرطوب تر از لوله گالوانیزه استفاده می شود.
  • برنج: انواع شیر و اتصالات گاز از این ماده ساخته می شود.
  • مس: برای برخی از قطعات خاص استفاده می شود و استفاده از لوله های مسی به صورت لوله مانیسمان در مناطق خاصی ممنوع است.
  • پلی اتیلن: استفاده از لوله های پلی اتیلن بیش از پیش افزایش یافته است. این لوله ها معمولا در شبکه های گازرسانی شهری استفاده می شوند.

قیمت لوله کشی با استفاده از لوله گازی

قیمت خط لوله گاز به چه عواملی بستگی دارد؟ لوله کشی گاز یکی از مهمترین مراحل در بخش ساختمانی است و به پروژه هایی اطلاق می شود که در آن لوله کشی هایی برای انتقال گاز شهری به قسمت های مختلف ساختمان انجام می شود. توزیع گاز در سرتاسر ساختمان یا حذف و افزودن این امکان در قسمت های خاصی از ساختمان. بنابراین قیمت لوله گاز خانگی به عوامل زیر بستگی دارد. مصالح مورد نیاز پروژه یکی از عوامل موثر بر قیمت لوله گاز خانگی، شیر گاز و اتصالات مربوطه می باشد. با افزایش طول خط لوله، حقوق لوله کش نیز به همان نسبت افزایش می یابد. قیمت لوله گاز به صورت کنتور محاسبه می شود و همچنین هزینه لوازم و مواد از جمله: برخی موارد مانند قیمت لوله مشکی، اتصالات و حتی الکترود بر اساس تعداد محاسبه می شود. نوع و وسعت کارهای لوله کشی جزئی. به دلیل تنوع زیاد، برای کارهای کوچک مربوط به خطوط گاز هزینه خاصی وجود ندارد. قیمت لوله کشی گاز با توجه به کارهای کوچک مانند تغییر جهت لوله گاز در آشپزخانه، کنارگذر و لوله گاز تا 3 متر و همچنین جابجایی یا انسداد لوله های گاز بسیار متفاوت است. بررسی قیمت خط گاز خانگی و تجهیزات خط گاز نیز بر عهده مالک ساختمان است. نقشه لوله کشی گاز ساختمان یکی از عوامل دیگری است که بر قیمت لوله کشی گاز خانه، نقشه یا مسیر لوله کشی تاثیر می گذارد. مسافت طولانی در خطوط لوله گاز قیمت های متفاوتی را به همراه دارد. موقعیت پروژه و هزینه های حمل و نقل در محل می تواند بر قیمت خط لوله گاز داخلی تأثیر بگذارد. یکی از بزرگترین هزینه های خطوط لوله گاز، حمل و نقل و حمل لوله ها و حمل آنها به محل پروژه است. نوع اتصالات یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در قیمت لوله گاز، نوع اتصالات و تجهیزات ساختمانی مورد استفاده می باشد. نصب لوله های گاز در پروژه به دو صورت لوله کشی و پوششی تعبیه شده و اجرای لوله کشی ساختمان به صورت خطوط لوله تعبیه شده هزینه بیشتری دارد.

سخن پایانی

خط لوله گاز نوعی خط لوله است که برای انتقال گازها به ویژه گاز طبیعی استفاده می شود. کاربرد اصلی خطوط لوله گاز، انتقال گاز طبیعی از میادین گاز طبیعی یا کارخانه های فرآوری گاز برای مقاصد صنعتی، تجاری و خانگی است. گاز طبیعی یکی از منابع انرژی پاک و مقرون به صرفه است و به طور گسترده در سراسر جهان برای رفع نیازهای مختلف مصرف کنندگان استفاده می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.